GENERATOR 1.9
Generator tras do symulatora poci�gu EN57
"Mechanik"
JAK U�YWA� PROGRAMU?
JAK PROWADZI� POCI�G?
JAK PISA� MODU�Y?
OBS�UGA D�WI�KU
USUWANIE B��D�W W MODU�ACH
KONWERTER TRAS
CO NOWEGO W TEJ WERSJI?
KONTAKT Z AUTOREM
Jak u�ywa�
programu?
Program ten s�u�y do automatycznego generowania tras do
"Mechanika" korzystaj�c z wcze�niej przygotowanych modu��w. Umo�liwia
prowadzenie poci�gu pospiesznego (EN 57 sa r�wnie� wykorzystywane jako poci�gi
pospieszne np. na trasie Warszawa - Kielce), generuje tras� o ��danej d�ugo�ci
i zapisuje j� w pliku o podanej przez u�ytkownika nazwie. Program mo�emy
uruchomi� na dwa sposoby:
1. Uruchamiamy plik gener_19.exe . Program zada nam pytanie o d�ugo�� trasy w kilometrach -
podajemy tak� jak� chcemy. Uwaga - w efekcie mo�emy otrzyma� tras� nieznacznie
d�u�sz� (b��d < maksymalna d�ugo�� modu�u + maksymalna dlugo�� stacji
ko�cowej). Nast�pnie program spyta, czy chcemy prowadzi� poci�g pospieszny czy
osobowy - w zale�no�ci od naszego wyboru wpisujemy "o" lub "p". Nast�pnie
musimy poda� nazw� pliku, w kt�rym ma zosta� zapisana nasza trasa (podajemy
pe�n� nazw� wraz z rozszerzeniem ".dat"). Je�eli naci�niemy Enter nie wpisujac
�adnej nazwy, to program zapisze tras� jako "trasa.dat". Potem w miare
generowania na ekranie pojawia� si� bed� gwiazdki - ka�da gwiazdka to jedna
linia naszej trasy.
2. Mo�emy tez uruchomi� plik generuj.bat ,
wtedy zostanie uruchomiony generator (patrz 1.), a nast�pnie "Mechanik" na
wygenerowanej trasie. (nale�y podac nazw� pliku "trasa.dat" lub po prostu
nacisn�� Enter).
Jak
prowadzi� poci�g?
Generator pozwala wybra�
prowadzenie poci�gu pospiesznego lub osobowego. Prowadz�c poci�g osobowy
zatrzymujemy si� na wszystkich stacjach, przy pospiesznym za�
prowadzimy poci�g tak, jak ka�� semafory, tzn. nie zatrzymujemy si�
na stacjach nie oznaczonych semaforem, natomiast na stacjach
oznaczonych semaforem stajemy, je�eli podaje on sygna� "S1" -
�wiat�o czerwone. |
Sygna�
"s1" |
Zwraca� te� nale�y na pr�dko��
szlaku podawan� przez wska�niki "W27". Pojawiaj� si� one przy
wyje�dzie z wi�kszych stacji i ograniczaj� pr�dko�� danego odcinka
szlaku a� do napotkania nast�pnej takiej tablicy. Tak wi�c nawet
zielone �wiat�o na semaforze nie upowa�nia nas do przekroczenia tej
pr�dko�ci. Je�eli przy wyje�dzie ze stacji pocz�tkowej nie ma
takiej tablicy, to nale�y przyj��, �e pr�dko�� szlaku wynosi 110
km/h. |
Wska�niki
"w27" |
Gdy po wjechaniu na stacj� zauwa�ymy dotycz�cy
naszego toru sygna� na tarczy manewrowej zezwalaj�cy na jazd�, to
znaczy, �e dojechali�my do ostatniej stacji naszej trasy. Nale�y
wtedy zamkn�c drzwi (po sygnale odjazdu od kierownika poci�gu) i
ruszy�. Jazd� kontunuujemy a� do napotkania sygna�u manewrowego
zabraniaj�cego dalszej jazdy lub ko�ca toru postojowego. Tam nie
otwieraj�c drzwi ko�czymy jazd�. |
Sygna�y manewrowe
zezwalaj�ce na jazd�. |
O dojechaniu do stacji ko�cowej mog� �wiadczy� jeszcze
inne rzeczy. Zale�y to od pomys�owo�ci autor�w modu�ow i znajomo�ci przepis�w
kolejowych prowadz�cego poci�g.
Z przyczyn technicznych na semaforach blokady
odst�powej uk�ad �wiate� jest troch� inny ni� w rzeczywisto�ci:
Prawdziwy uk�ad
�wiate� na semaforze blokady odst�powej |
U�ywany w
generatorze uk�ad �wiate� na semaforze blokady
odst�powej |
Je�eli chcesz si� dokszta�ci� z przepis�w kolejowych,
to zajrzyj tutaj.
Ze wzgl�du na przyj�te rozwi�zania techniczne przy
wy�wietlaniu sygna��w migaj�cych na semaforach, semaforach zast�pczych i
tarczach ostrzegawczych zdarza si� sporadycznie (naprawd� rzadko!), �e
"Mechanik" naliczy nam przy mijaniu takiego sygna�u punkty karne mimo, �e
jedziemy zgodnie z ograniczeniami.
Jak pisa�
modu�y?
- Co naprawd� robi
program? "Generator" tworzy plik trasy
dopisuj�c kolejne modu�y do pliku docelowego modyfikuj�c odpowiednio pole
"kilometr" w liniach plik�w. Poza tym konsekwentnie ustawia sygna�y na
semaforach, tarczach ostrzegawczych i semaforach powtarzaj�cych. Koryguje te�
aktualn� dozwolon� pr�dko�� w zale�no�ci od aktualnych ogranicze� sta�ych
lub czasowych, dozwolonej pr�dko��i na tym odcinku szlaku i sygna��w na
semaforach. Posiada r�wnie� ciekaw� funkcj� pozwalaj�c� przetwarza� pewne
fragmenty z okre�lonym prawdopodobie�stwem - bardzo przydatn� np. przy
ustawianiu poci�g�w na stacjach.
- Jak wygl�da� powinien
modu�? Modu� powinien by� odcinkiem szlaku o
d�ugo�ci 0,5 km lub jej wielokrotno�ci. Na pocz�tku ka�dego modu�u powinny
znajdowa� si� dwie linie specjalne nast�puj�cej postaci:
//*dlugosc
n
//*stac k
gdzie n to d�ugo�� modu�u w kilometrach pomno�ona przez
dwa (czyli ilo�� odcink�w p��kilometrowych), a k to rodzaj stacji w obr�bie
modu�u: 0 - brak stacji; 1 - stacja ma�a; 2 - stacja du�a. Na stacji ma�ej
staj� tylko poci�gi osobowe, na du�ej - wszystkie. Pola "kilometr" w liniach
modu�u powinny zaczyna� si� od 0 i (je�eli modu� jest d�ugi) konsekwentnie
rosn��.
Nale�y pami�ta� aby modu� zawiera� pe�n� sygnalizacj� dotycz�c�
wyst�puj�cych w nim obiekt�w - przejazd�w kolejowych, ogranicze� pr�dko�ci,
stacji, uk�ad�w tarcza ostrzegawcza - (semafor powtarzaj�cy) -
semafor.
- Rodzaje modu��w Lista dost�pnych modu�ow znajduje si� w pliku moduly.dat.
Podzielone s� one na osiem kategorii: stacje pocz�tkowe jedno i dwutorowe,
odcinki szlaku jedno i dwutorowego, stacje ko�cowe jedno i dwutorowe oraz
switche. Switche s� to modu�y o wlocie jednotorowym a wylocie dwutorowym lub
na odwr�t. Stacje i przystanki mo�na umieszcza� w ka�dym rodzaju
modu��w.
- Znaczniki
specjalne W modu�ach do generatora mo�na
stosowa� jeszcze pewne znaczniki specjalne nie obs�ugiwane przez
"Mechanika".
Znacznik |
Opis |
//*lim |
Umieszcza si� go bezpo�rednio
przed znakiem "w8" zapowiadaj�cym sta�e ograniczenie pr�dko�ci.
Spowoduje to losowe ustawienie warto�ci ograniczenia. |
//*rob |
J.w. przed ograniczeniem
czasowym. |
//*spsem V |
Stoi bezpo�rednio przed lini�
semafora. Umieszczenie tego znacznika przed semaforem wymusi na
nast�pnym semaforze aktualnego modu�u ograniczenie
pr�dko�ci do 10xV. V=0 tylko przed stacj� !!! |
//% P oraz //** |
Fragment pliku pomi�dzy tymi
znacznikami zostanie przepisany z prawdopodobie�stwem P (w
procentach). |
'os |
Tarcza ostrzegawcza (zamiast 's w
obiekcie skalowalnym) |
'sp |
Semafor powtarzaj�cy (zamiast 's w
obiekcie skalowalnym) |
'sz |
Sygna� zast�pczy (zamiast 's w
obiekcie skalowalnym) |
'szl |
Tablica "w27" (zamiast 's w
obiekcie skalowalnym) |
//*os |
Umieszcza si� bezpo�rednio przed
lini� tarczy ostrzegawczej. Mo�na u�ywa� zamiast 'os. |
//*sp |
J. w. dla semafora
powtarzaj�cego. |
//*sz |
J. w. dla sygna�u
zast�pczego. |
//*szl |
J. w. dla tablic w27 |
//*sbl |
Umieszcza si� bezpo�rednio przed
linia semafora blokady odst�powej. Szczeg��y - patrz
ni�ej. |
- Modu�y zawieraj�ce stacje
Tworz�c modu� w obr�bie kt�rego znajduje si�
stacja nale�y pami�ta� o zwi�zku pomi�dzy rodzajem stacji a jej
oznakowaniem. Je�eli stacja nie jest oznaczona semaforem, to musi by�
oznaczona w drugiej linii modu�u jako stacja ma�a (//*stac 1). Je�eli stacja
jest oznaczona semaforem, to nale�y w obr�bie modu�u umie�ci� przed
stacj� "semafor wymuszaj�cy stop" - poprzedzony znacznikiem //*spsem 0 ,
lub je�eli jest to semafor blokady odstepowej - //*sbl 0.
Wszystkie
stacje w obr�bie modu�u musz� byc tego samego rodzaju.
- Ustawienia semafor�w
Cho� nie jest to wymagane przez
program ze wzgl�d�w technicznych, to przy tworzeniu modu��w przyj�ta zosta�a
zasada, �e w miar� mo�liwo�ci przy wyje�dzie z modu�u zawieraj�cego semafory
podaje si� sygna� S2. Aby to zrobi� nale�y przedostatni i
ostatni semafor poprzedzi� lini�:
//*spsem 11
lub - je�eli ten
ostatni jest semaforem blokady odst�powej
//*sbl 11
Je�eli jest to
niemo�liwe (np. ze wzgl�du na to, �e semafor przedostatni jest poprzedzony
linia //*spsem 0 - patrz pkt. poprzedni), nale�y tak� lini� poprzedzi� tylko
ostatni semafor w module. Jest to jednak bardzo niepo��dane - mo�e spowodowa�
niekonsekwencj� w ustawieniu semafor�w.
- Semafory blokady
odst�powej Generator
pocz�wszy od wersji 1.7 obs�uguje (w do�� ograniczonym stopniu) semafory
blokady odst�powej. Na szlaku zawsze spotykamy semafory wskazuj�ce sygna�
S2, dopiero ostani semafor odcinka blokady mo�e zapowiada� ograniczenie na
nast�pnym - zwyk�ym ju� - semaforze. Do ustawiania semafor�w blokady
odst�powej s�u�� znaczniki //*sbl umieszczane bezpo�rednio przed linia
takiego semafora. Znacznik taki mo�e by� u�yty na dwa sposoby:
//*sbl
spowoduje ustawienie semafora blokady z sygna�em zapowiadaj�cym losowo
wybrane ograniczenie pr�dko�ci na semaforze nast�pnym (i konsekwentne
ustawienie nast�pnego semafora). Ale uwaga! Nast�pny semafor musi ju� by�
zwyk�ym semaforem, a nie semaforem blokady odst�powej.
//*sbl V - jak
wy�ej, tylko pr�dko�� na nast�pnym semaforze nie b�dzie losowana, a
ustawiona na 10*V - dzialanie podobne do //*spsem
Je�eli w danym module
mamy do czynienia tylko z jednym semaforem blokady odst�powej, to nale�y go
poprzedzi� linia
//*sbl 11
Podobnie nale�y post�pi�, gdy semafor
blokady odst�powej jest ostatnim semaforem w module.
Je�eli przed
semaforem blokady odst�powej chcemy ustawi� tarcz� ostrzegawcz�, to nale�y
ustawic j� jako obiekt skalowalny (syg_os2.bmp), bez u�ycia znacznik�w
//*os, 'os.
- Tarcze ostrzegawcze i semafory
powtarzaj�ce
Tarcze
ostrzegawcze i semafory powtarzaj�ce, a tak�e sygna� zast�pczy ustawia si� w
nast�puj�cy spos�b: nale�y ustawi� w odpowiednim miejscu obiekt skalowalny nie
przejmuj�c si� specjalnie tym, co on pokazuje. Tzn. stawiamy na przyk�ad
syg_os2.bmp nie przejmuj�c si�, co b�dzie wy�wietlane na tej tarczy po
w��czeniu modu�u da trasy - interesuje nas tylko prawid�owe po�o�enie obiektu.
Nast�pnie ustawiamy w�a�ciwy znacznik (najwygodniej typu //*... - obiekt
bedzie wtedy nadal widoczny przy testowaniu).
Podobn� technik� stosuje si�
przy wstawianiu tablic "w27"
Wyj�tkiem s� tarcze ostrzegawcze i semafory
powtarzaj�ce przed semaforami blokady odst�powej. Stawiamy je jako obiekty
skalowalne (syg_os2.bmp), (syg_sp2.bmp) i nie u�ywamy
znacznik�w.
Oczywi�cie wy�ej wymienione zasady ustawiania odnosz� si� tylko
do sygalizacji dotycz�cej naszego toru - pozosta�e obiekty stawiamy jako
obiekty skalowalne.
- Ograniczenia
techniczne
a) pomi�dzy znakiem "w8"
zapowiadaj�cym ograniczenie pr�dko�ci a pocz�tkiem odcinka, na kt�rym
obowi�zuje ograniczenie nie nale�y stosowa� semafor�w, tarcz ostrzegawczych
ani znacznik�w 'szl.
b) znaczniki pr�dko�ci stosowa�
wolno tylko razem ze znakami "w9". Nie nale�y "r�cznie" korygowa� nimi
pr�dko�ci semafora ani pr�dko�ci szlaku;
c) "Generator" dziala tylko z za��czonym plikiem tekstury.dat.
Pliku tego ani tekstur nie nale�y modyfikowa� (przynajmniej bez konsultacji
z webmasterem strony, na kt�rej program jest opublikowany lub autorem
programu). Program wykorzystuje w tej chwili 195 tekstur na 200
dopuszczalnych tak�e ci��ko jest co� doda�, podmiany tekstur s� za� niemile
widziane ze wzgl�du na zachowanie kompatybilno�ci modu��w r��nych autor�w.
d)
w pliku moduly.dat nie mo�na zostawia� pustych linii pomi�dzy modu�ami tej
samej kategorii. Poszczegolne kategorie powinny zas miec przynajmniej jedna
linie odstepu i tylko jedna linie komentarza w naglowku. Tresc naglowka moze
byc dowolna, ale kategorie powinny wystepowac dokladnie w takiej kolejnosci
jak sa. Plikow szlaku jedno i dwutorowego moze byc co najwy�ej 1000 a plik�w
pozostalych kategorii co najwy�ej po 50.
e) wszelkie obiekty wp�ywaj�ce na
pr�dko�� jazdy (znaczniki z_p, 'szl, //*lim, semafory, itp.) a tak�e tarcze
ostrzegawcze i semafory powtarzaj�ce musz� znajdowa� si� w pliku w takiej
kolejno�ci, w jakiej pojawi� si� na trasie (tzn. obiekt o mniejszej
wsp��rz�dnej z musi pojawi� si� w pliku wcze�niej). Je�eli wyst�puj�
one w tym samym miejscu nale�y jeden z nich nieznacznie przesun�� (np. o
10).
S� to chyba najog�lniejsze regu�y dotycz�ce tworzenia
modu��w. Stara�em si� opisa� wszystkie zasady ustawiania sygnalizacji. W
pewnych okoliczno�ciach mo�na je z�ama� - mo�na tu troch� poeksperymentowa�.
Polecam te� postudiowanie istniej�cych modu��w - mo�na tam znale�� ciekawe
rozwi�zania, czasami �ami�ce powy�sze zasady.
Obs�uga
d�wi�ku
Generator pocz�wszy od wersji 1.7
losowo dobiera zestaw d�wi�k�w do trasy - o ile dysponujemy plikami do obs�ugi
d�wi�ku. Poszczeg�lne zestawy zapisane sa w plikach dzw_osob.dat i
dzw_posp.dat odpowiednio dla poci�g�w osobowych i pospiesznych. Ka�dy zestaw
sk�ada si� z polecenia odjazdu, zapowiedzi odjazdu, zapowiedzi przyjazdu i
maksymalnie trzech wersji zapowiedzi wjazdu na stacje po�redni�. Struktura ww.
plik�w odpowiada strukturze pliku moduly.dat .
Generator losuje zestaw dzwi�k�w i zapisuje go w pliku dzwieki.dat :
polecenie odjazdu na pozycji 11, zapowiedzi odjazdu i przyjazdu odp. na 15 i
16, a zapowiedzi wjazdu na stacj� po�redni� na 17, 18 i 19. Pozycje te s� wi�c
zarezerwowane i nie nale�y wstawia� w nie w�asnych d�wi�k�w.
W przypadku braku plik�w dzw_osob.dat
i/lub dzw_posp.dat program nie ustawi zestawu d�wi�k�w.
Usuwanie
b��d�w w modu�ach
Program jest stosunkowo ma�o odporny na
r��nego rodzaju pomy�ki w modu�ach i pliku moduly.dat. Oto kilka powa�niejszych objaw�w usterek wraz
z mo�liwym wyja�nieniem:
Objawy |
Mo�liwa
przyczyna |
Modu� nie zosta� dopisany - w pliku
wyj�ciowym jest tylko jego nazwa lub/i linia znacznika
pr�dkosci |
B��d w dw�ch pierwszych liniach
modu�u kodujacych d�ugo�� i rodzaj stacji. |
Modu�y nak�adaj� si� na
siebie |
B��dnie podana d�ugo�� modu�u.
|
Program zawiesza si� na module,
przepisuje tylko jego cz��� |
Brak znacznika //** po znaczniku
//% |
Nieprawid�owe ustawienia
semafor�w |
W module znajduje si� semafor
(najcz��ciej "S2" ) umieszczony jako obiekt skalowalny - nale�y przerobi�
go na semafor. |
Nieprawidlowe ustawienia pr�dko�ci
szlaku lub innego ograniczenia |
Znacznik pr�dko�ci szlaku i kt�ry�
semafor wyst�puj� w innej kolejno�ci w pliku a w innej w
rzeczywisto�ci. |
Runtime error ... |
Brak kt�rego� pliku wymaganego do
pracy programu lub pr�ba otwarcia nieistniej�cego
modu�u. |
Konwerter
tras
Za��cznikiem do programu jest konwerter
tras - program dostosowuj�cy r��ne pliki tras do naszego pliku tekstur.
Znajduje si� on w katalogu Konwert. Aby
przekonwertowa� tras� nale�y skopiowa� do tego katalogu plik trasy i
wykorzystywany przez ni� plik tekstur - ten ostatni pod zmienion� nazw�. W
katalogu musi si� te� znajdowa� aktualna kopia naszego pliku tekstur. Po
uruchomieniu (konv11.exe) musimy poda� nazw� naszego i cudzego pliku
tekstur oraz nazwe pliku, kt�ry chcemy przetworzy�.
W trakcie przetwarzania program mo�e
stwierdzi�, �e w cudzym pliku tekstur znajduje si� plik nieu�ywany przez nas.
Mamy wtedy dwie mo�liwo�ci:
- U�y� innego piku zamiast (program
spyta o nazw�).
- Doda� ten plik do naszego pliku
tekstur (niezalecane przy pracy z plikiem tekstur Generatora).
Je�eli wybierzemy opcj� pierwsz�, to
nazwa przez nas podana zostanie zapami�tana w pliku Log.dat i program
b�dzie automatycznie dokonywa� analogicznej zamiany przy nast�pnych
konwersjach. Plik ten mo�na r�wnie� modyfikowa� "r�cznie".
Co nowego w
tej wersji?
Wersja 1.1
- Inny spos�b pomijania linii
znacznika stacyjnego przy generowaniu tras dla poci�g�w pospiesznych.
- Dopuszczalne stawianie semafor�w i
tablic "w27" pomi�dzy znacznikami "w9".
- Opcjonalne, a nie obligatoryjne
stosowanie znacznik�w //*lim i //*rob
Wersja 1.2
- Dopuszczalne stosowanie znacznika
//*spsem przy kolejnych semaforach
Wersja 1.3
- Nowe znaczniki predkosci szlaku,
tarczy ostrzegawczej, semafora powtarzaj�cego i sygna�u zast�pczego. Stare
nadal dzia�aj�.
Wersja 1.4
- Obs�uga znacznik�w semafora blokady
odst�powej.
Wersje 1.5 - 1.6 - wersje testowe niepublikowane.
Wersja 1.7
- Losowe dobieranie zestawu
d�wi�k�w.
- Pe�ny zestaw sygna��w na
semaforach
- Wzbogacona obs�uga semafor�w blokady
odst�powej
- Poprawione b�edy przy korekcji
pr�dko�ci.
Wersja 1.8
- Poprawiony b��d przy korekcji
pr�dko�ci semafora w obr�bie ograniczenia sta�ego.
- Nie przepisywanie do pliku
docelowego znacznik�w generatora.
Wersja 1.9
- Opcjonalna obs�uga d�wi�ku.
Ostatnia
aktualizacja: 06.09.99