Program
Mechanik jest symulatorem jednostki trakcyjnej EN 57. Program pracuje
w rozdzielczości 320x200 przy 256 kolorach. I choć grafika nie jest
najmocniejszą stroną programu, to jednak mimo tego zabawa jest
wyśmienita. Autorami MECHANIKA są Aleksander Madej oraz Robert
Kowalski, których adresy e-mailowe znaleźć możecie po uruchomieniu
programu w sekcji 'o programie'. Ja zaś napisałem tą instrukcję, bo
od momentu powstania MECHANIKA fani kolei stworzyli dodatkowe pliki
tras, które zawierają wskaźniki i semafory niespotykane w oryginalnej
trasie, a co za tym idzie - nieopisane w oryginalnej instrukcji.
Na samym początku warto jeszcze wspomnieć o minimalnych
wymaganiach sprzętowych. Aby bawić się w maszynistę (a
może maszynistkę ?) pociągu potrzebny będzie minimum :
procesor 486DX 66 Mhz
VGA 0,5Mb
karta dźwiękowa Sound Blaster, SB Pro, SB 16 lub Gravis UltraSound
8 Mb pamięci RAM
W skrócie wygląda to tak. Po uruchomieniu programu znajdujemy się na stacji. Tutaj czekamy na zezwolnie odjazdu podawane przez konduktora rewizyjnego lub kierownika pociągu przez radiotelefon. Nasz pociąg ma numer 3338. Po usłyszeniu "trzy trzy trzydzieści osiem gotów" należy dać sygnał odjazdu, zamknąć drzwi i ruszyć. Po dojechaniu do następnej stacji zatrzymujemy się na niej i otwieramy drzwi po stronie peronu. No i znowu czekamy na zezwolenie odjazdu... Po drodze stosować się musimy do sygnałów i znaków występujących na szlaku. No dobrze, ale...
To wcale nie takie trudne. Po otrzymaniu zezwolenia przez
radiotelefon dajemy sygnał odjazdu klawiszem [END].
Następnie zamykamy otwarte drzwi. Służą do tego klawisze [PAGE
DOWN] (drzwi prawe) lub [DELETE] (drzwi lewe).
Po zamknięciu drzwi powinna zgasnąć kontrolka otwarcia drzwi. Teraz
możemy ruszać. Do wybierania prędkości jazdy służy nastawnik jazdy.
Jego poszczególne pozycje wybieramy przy użyciu następujących
klawiszy :
[Z] - nastawnik jazdy w pozycji neutralnej (luz);
[X] - nastawnik jazdy w pozycji przetoku (pozycja oporowa) - pozwala ona na jazdę pociągu z szybkością do około 20 km/h. W tym ustawieniu pociąg powinien jechać możliwie najkrócej, gdyż powoduje ona nadmierną eksploatację silników, których notabene jest cztery. Kolejne pozycje nie są już oporowymi i można na nich jechać nieograniczoną ilość czasu.
[C] - nastawnik jazdy w pozycji szeregowej - pozwala osiągnąć prędkość do ok. 45 km/h
[V] - nastawnik jazdy w pozycji równoległej - pozwala osiągnąć prędkość do ok. 100 km/h
[B] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika I
[N] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika II
[M] - nastawnik jazdy w pozycji bocznika III - pozycje bocznikowe pozwalają rozpędzić pociąg do jego maksymalnej prędkości - 110 km/h
W czasie jazdy działają trzy niezależne systemy bezpieczeństwa. W
tej wersji programu uwzględnione są dwa z nich. Wymuszają one stałą
czujność maszynisty podczas prowadzenia pociągu. Pierwszy z nich -
czuwak - uruchamia się co 3 minuty i zapala sygnalizator czuwaka
(S_P). Jeżeli przez 5 sekund maszynista go nie zbije, zostaje
dodatkowo uruchomiony sygnał dźwiękowy. Jeśli przez kolejne 5 sekund
czuwak nie zostanie wyłączony, powinno nastąpić uruchomienie hamulca
awaryjnego i zatrzymanie pociągu. Drugi system - SHP (Samoczynne
Hamowanie Pociągu) to mechanizm o podobnej zasadzie działania, jednak
uruchamiany przez urządzenia znajdujące się przy torach. Sygnalizator
wyświetla wówczas kod SHP. Czuwak i SHP zbijamy klawiszem
[SPACJA].
Czas nauczyć się, jak hamować pociąg.
Musimy przecież jakoś zatrzymywać się na stacjach i zwalniać, gdy
zajdzie taka konieczność. Służy do tego tzw. zawór maszynisty. W
wersji 0.97 programu mamy do czynienia jedynie z hamulcem
elektro-pneumatycznym (w rzeczywistości można również używać hamulca
pneumatycznego). Hamulec elektro-pneumatyczny charakteryzuje się
swobodną regulacją siły hamowania. Do sterowania hamulcem służą
klawisze :
CURSOR UP - zmniejszenie siły hamowania
CURSOR DOWN - zwiększenie siły hamowania
Aktualną siłę hamowania widać w prawym dolnym rogu ekranu. "h
0" oznacza, że hamulec w ogóle nie hamuje, "h 10"
oznacza największą siłę hamowania.
Pamiętajcie
! Przed uruchomieniem hamulca należy nastawnik jazdy ustawić w
pozycji neutralnej (luz). I odwrotnie - po zatrzymaniu się na stacji
należy wyłączyć hamulec zanim ruszymy !
Po
zatrzymaniu się na stacji otwieramy drzwi po stronie peronu.
Do
dyspozycji mamy jeszcze syrenę wysokotonową (klawisz S)
oraz syrenę niskotonową (klawisz A). Ich użycie
nakazują wskaźniki spotykane na trasie, ale o tym już w następnym
punkcie tej instrukcji. Ale zanim przejdziemy do sygnalizacji, czyli
tych wszystkich semaforów i wskaźników do których stosować się musimy
na trasie, podam jeszcze raz zestawienie wszystkich klawiszy
używanych do prowadzenia pociągu.
klawisz |
funkcja |
Z |
nastawnik jazdy w pozycji neutralnej (luz); |
X |
nastawnik jazdy w pozycji przetoku (pozycja oporowa) |
C |
nastawnik jazdy w pozycji szeregowej |
V |
nastawnik jazdy w pozycji równoległej |
B |
nastawnik jazdy w pozycji bocznika I |
N |
nastawnik jazdy w pozycji bocznika II |
M |
nastawnik jazdy w pozycji bocznika III |
CURSOR UP |
zmniejszenie siły hamowania |
CURSOR DOWN |
zwiększenie siły hamowania |
DELETE |
otwieranie i zamykanie drzwi lewych |
PAGE DOWN |
otwieranie i zamykanie drzwi prawych |
END |
sygnał odjazdu |
A |
syrena niskotonowa |
S |
syrena wysokotonowa |
No to czas na...
Cóż, nie ukrywam, że dla kogoś, kto
nigdy wcześniej się z tym nie spotkał, opanowanie całej sygnalizacji
jest zadaniem niełatwym. Dlatego w tej instrukcji nie będę zbyt
drobiazgowy i szczegółówy. Opiszę jedynie wszystkie sygnały podawane
na semaforach świetlnych (a to już daje 17 kombinacji !) i te
wskaźniki (czyli coś w rodzaju znaków drogowych), które zostały użyte
na istniejących trasach MECHANIKa. Nie opiszę tu semaforów
kształtowych, sygnału zastępczego, sygnałów powtarzających,
świetlnych i kształtowych tarcz ostrzegawczych i manewrowych, wielu
wskaźników i całego mnóstwa innych sygnałów, za pomocą których
porozumiewają się pracownicy kolejowi. Nie będę zagłębiał się również
w szczegóły dotyczące poszczególnych sygnałów, nie będę wyjaśniał,
czym różni się blokada samoczynna i półsamoczynna. Chcę jedynie
dostarczyć Wam minimum wiedzy potrzebnej do zabawy MECHANIKiem. Jeśli
kogoś temat zainteresuje, to zapraszam na grupę pl.misc.kolej ! Bo
tak naprawdę światła na słupach spotykanych na szlakach kolejowych
nie zawsze są semaforami, a gdy maszynista przejedzie obok czerwonego
światła na semaforze, prawie na pewno nie skończy się to katastrofą,
gdyż sygnał "stój" można w określonych warunkach minąć. Ale
nie tym mamy się tu zajmować. Przejdźmy więc do opisania tzw.
wskaźników. Aha - jeszcze jedno : z reguły semafory i
wskaźniki ustawia się na szlaku jednotorowym i na stacji po prawej
stronie toru patrząc w kierunku jazdy, na szlaku o dwu torach - po
zewnętrznej stronie torów, tzn. dla toru prawego po prawej, a dla
lewego po lewej stronie, na szlaku zaś o liczbie torów większej niż
dwa - przy torach skrajnych - po zewnętrznej stronie torów, zaś przy
torach nieskrajnych po prawej stronie toru. Skomplikowane ? Tylko na
pozór. :) Wystarczy dokładnie przeczytać. No to wreszcie czas na
konkrety.
No to na koniec czas na SEMAFORY
!
A oto tabelaryczne zestawienie obrazów sygnałowych
podawanych na semaforach :
symbol |
sygnał |
opis |
znaczenie |
S1 |
|
światło czerwone ciągłe |
stój ! |
S2 |
|
światło zielone ciągłe |
wolna droga z największą dozwoloną prędkością |
S5 |
|
światło pomarańczowe ciągłe |
następny semafor wskazuje sygnał "stój !" |
S3 |
|
światło zielone migające |
następnym semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h |
S4 |
|
światło pomarańczowe migające |
następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 km/h lub 60 km/h |
S10 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne światło zielone ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze z największą dozwoloną prędkością |
S11 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne światło zielone migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 100 km/h |
S12 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne światło pomarańczowe migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 40 km/h lub 60 km/h |
S13 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne światło pomarańczowe ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze "stój !" |
S10a |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione pomarańczowym pasem świetlnym, górne światło zielone ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze z największą dozwoloną prędkością |
S11a |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione pomarańczowym pasem świetlnym, górne światło zielone migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 100 km/h |
S12a |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione pomarańczowym pasem świetlnym, górne światło pomarańczowe migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 40 km/h lub 60 km/h |
S13a |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione pomarańczowym pasem świetlnym, górne światło pomarańczowe ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze "stój !" |
S6 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione zielonym pasem świetlnym, górne światło zielone ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze z największą dozwoloną prędkością |
S7 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione zielonym pasem świetlnym, górne światło zielone migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/h przy tym i następnym semaforze |
S8 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione zielonym pasem świetlnym, górne światło pomarańczowe migające |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 40 km/h lub 60 km/h |
S9 |
|
dolne światło pomarańczowe ciągłe uzupełnione zielonym pasem świetlnym, górne światło pomarańczowe ciągłe |
semafor zezwala na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze "stój !" |
Ufff... Jest tego trochę. Pewnie zastanawiacie się, jak to
wszystko zapamiętać. Wbrew pozorom jest to stosunkowo nietrudne.
Przede wszystkim trzeba zapamiętać znaczenie sygnałów podawanych
jednym światłem (ciągłym lub migającym). Sygnałów tych jest pięć,
więc ich zapamiętanie nie powinno chyba sprawić problemu. Zaś co do
sygnałów podawanych więcej niż jednym światłem, to wskazują one
zawsze jazdę ze zmniejszoną prędkością przy tym semaforze oraz
informację o dozwolonej prędkości przy następnym. Pamiętajcie -
jeżeli obraz sygnałowy składa się z więcej niż jednego światła, to
dolne światło jest zawsze pomarańczowe ciągłe (może być ewentualnie
uzupełnione pasem świetlnym).
I tak :
1) jeżeli światło dolne pomarańczowe nie jest uzupełnione żadnym pasem świetlnym, to przy tym semaforze można jechać z prędkością do 40 km/h
2) jeżeli uzupełnione jest pasem świetlnym pomarańczowym, to prędkość ta wynosi 60 km/h
3) jeżeli świeci się zielony pas świetlny, to można jechać do 100 km/h
Górne zaś światło wskazuje prędkość przy następnym semaforze :
1) zielone ciągłe - największą dozwoloną
2) zielone migające - zmniejszoną do 100 km/h
3) pomarańczowe migające - zmniejszoną do 40 km/h lub 60 km/h
4) pomarańczowe ciągłe - "stój !" przy następnym semaforze
Światło czerwone jest zawsze ciągłe i oznacza "stój !"
przy tym semaforze.
Pas świetlny ma znaczenie tylko wraz z
palącym się dolnym ciągłym światłem pomarańczowym.
|
A jeśli po jakimś czasie ujeżdżania EN 57
zauważysz u siebie, że przejeżdżając przez przejazd kolejowy
zaczynasz przyglądać się semaforom i wskaźnikom, i gdy ogarniać Cię
będzie złość, gdy jadąc gdzieś sobie trafisz na
podupadające/likwidowane/nieczynne linie kolejowe, gdy jadąc
pociągiem dziwnie często wyglądał będziesz przez okno, i gdy na
dworcu ogarnie Cię ochota, żeby zajrzeć do kabiny maszynisty, to
znaczy, że stałeś się właśnie fascynatem kolei. Zapraszam wtedy na
grupę pl.misc.kolej - tam jest więcej takich pasjonatów. A tymczasem
życzę miłej zabawy. Wkrótce też powinna pojawić się poszerzona wersja
tej instrukcji, gdyż niejaki Heland przygotowuje właśnie trasę z
nowymi sygnałami, która będzie w miarę wiernym odzwierciedleniem
autentycznego szlaku Hel-Gdynia.
Jedyny
Prawdziwy Dave (Dawid Wolszczak)
Podziękowania
dla Helanda za pierwsze opublikowanie
tej instrukcji i Cordylusa za kolejne.
Created by Jedyny
Prawdziwy Dave
dave@czasnaeb.pl